Tro og Overtro
Et par krydsede fingre, bank under bordet, “7-9-13”. Overtroiske handlinger eksisterer stadig på trods af naturvidenskabens solide fodfæste i det moderne sekulariserede samfund.
Tro og overtro spiller dog en langt mindre rolle i menneskers liv end tidligere, og det kan være svært for børn og unge at forestille sig et samfund, hvor religion gennemsyrer alt og er bestemmende for, hvordan man skal leve sit liv.
I dette undervisningsforløb tages der udgangspunkt i renæssancens verdensbillede – tiden omkring reformationen.
Projektet skal bevidstgøre eleverne om datidens forståelse af tro, overtro og videnskab. Hvordan var datidens stærke tro på overnaturlige kræfter foreneligt med den kristne tro? Og hvordan kan man forklare kirkens dobbelthed i renæssancen: På den ene side forbuddet mod trolddom og magiske ritualer – djævelens værk, og på den anden side folkets oplevelse af kirkens magiske kraft, der både kunne skade og beskytte?
Tro og overtro er et bredt emne, men materialet giver mulighed for at fordybe sig i en række problemstillinger og delemner. Derfor er forløbet som udgangspunkt struktureret som projektarbejde for, at eleverne kan fordybe sig i delemner med hver sit fokus.
Samlet set vil det give eleverne en forståelse for datidens verdensbillede og livsopfattelse og gøre dem i stand til at se sammenhængen mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser.
Materialet indeholder:
- Lærervejledning
- Adgang til hjemmeside med tegnefilm, spil, elevark, podcasts, filmklip mm.
Man kan vælge at arbejde med dele af materialet og fx kombinere det med andre indgange til tiden omkring reformationen for at give indsigt i den historiske periodes betydning for nutidens kristendom.
KLASSETRIN | 4. – 6. klasse |
FAG | Kristendom og dansk |
LEKTIONER | 2 til 10 lektioner |
UDBYDES | Hele året |
OMRÅDER | Kristendom |