Lyslevende – om lysets betydning og symbolik
Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.
I dette forløb skal eleverne indledningsvist på kirkebesøg, hvor de skal undersøge lyset som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen. Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimenterende.
Hjemme i klassen skal eleverne gå på opdagelse et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – fra forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.
Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.
Forløbet er flerfagligt med mulighed for at inddrage fagene biologi og fysik:
Biologi: Lyset betydning for livet på jorden (2 lektioner)
Fysik: Lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lektioner)
KLASSETRIN | 7. – 10. klasse |
FAG | Kristendom med mulighed for inddragelse af fysik og biologi |
LEKTIONER | 7 lektioner inkl. kirkebesøg. Hertil mulighed for 2 lektioner i henholdsvis fysik og biologi |
UDBYDES | Hele året Kirkebesøg 4. nov. til 7.november |
OMRÅDER | Kristendom, livsfilosofi og etik, andre religion og livsformer |